Skip to main content

Čo robí stavbyvedúci? Príručka pre začínajúcich manažérov

Stavební manažéri zohrávajú kľúčovú úlohu v akomkoľvek stavebnom projekte a dôverujú im, že úspešne dodajú hotový výrobok. Stavbyvedúci preberá na seba veľkú zodpovednosť, no táto pozícia je aj mimoriadne obohacujúca a intelektuálne stimulujúca.

Ak pracujete v stavebníctve a hľadáte postup na vyššiu pozíciu, cesta stavbyvedúceho sa určite oplatí preskúmať. Pozrime sa na to, čo robia stavební manažéri a aké druhy zručností budete potrebovať, aby ste napredovali.

ČO ROBÍ STAVEBNÝ VEDÚCI?

Stavební manažéri sú zvyčajne zapojení do projektu od začiatku. Po prvé, pomáhajú majiteľovi pri vytváraní jeho plánov. Potom prechádzajú množstvom manažérskych povinností vrátane kvality, bezpečnosti, nákladov a plánovania až do ukončenia.

Nasledujúci zoznam obsahuje len niektoré z povinností stavebného manažéra:

  • Príprava odhadu nákladov a rozpočtu
  • Nastavenie počiatočných plánov a časovaní
  • Vyjednávanie a vysvetľovanie zmlúv majiteľovi a zvyšku tímu
  • Spolupráca s architektmi vo fáze návrhu na stanovenie cieľov
  • Dohľad nad stavebnými prácami na mieste
  • Reagovanie na akékoľvek chyby a oneskorenia pomocou záložného plánu
  • Delegovanie úloh
  • Odovzdanie klientovi

V TOPÁNKACH STAVEBNÉHO VEDÚCEHO

Ak máte skúsenosti v stavebníctve, pravdepodobne ste už spolupracovali so stavebným manažérom. Napriek tomu možno neviete o všetkom, čo robia. Nasledujúce činnosti sú niektoré z ich rôznych zodpovedností v priebehu projektu:

Fáza návrhu: Stavebný manažér je zapojený do počiatočných štádií návrhu projektu, takže často spolupracuje s architektom a generálnym dodávateľom na plánoch, postupnosti a metódach.

Fáza výstavby: Keď je stroj na mieste, sleduje pokrok oproti plánu projektu, monitoruje pracovný tok a zabezpečuje, aby boli požadované materiály a vybavenie vždy k dispozícii. Sú tiež prvou zodpovednou osobou na mieste a ak sa vyskytne nejaký nedostatok, sú zodpovední za nájdenie riešenia a sledovanie jeho dokončenia. Stavební manažéri čoraz častejšie využívajú nástroje na delegovanie úloh alebo vedenie denníka.

Uzavretie projektu: Úloha stavbyvedúceho končí zabezpečením toho, aby zariadenie spĺňalo všetky stavebné predpisy a všetky zákonné požiadavky. 

 6 ZRUČNOSTÍ, KTORÉ POTREBUJETE, ABY STE SA STALI STAVEBNÝM VEDÚCIM

Byť stavbyvedúcim si vyžaduje rôzne silné stránky a zručnosti. Niektoré z najlepších zručností pre úspešných stavebných manažérov zahŕňajú:

Komunikačné schopnosti: 

musí mať efektívne a jasné komunikačné zručnosti. Budete musieť byť schopní vhodným spôsobom komunikovať so všetkými zainteresovanými stranami a pracovníkmi – od zákazníka cez architekta až po robotníkov.

Tímová práca:

Stavební manažéri potrebujú efektívne koordinovať svoje tímy. Tímová práca je o tom, ako zaobchádzať s rôznymi typmi osobností, delegovať a dostať z ľudí to najlepšie.

Rozhodovanie:

Skúsený stavbyvedúci zobrazuje rýchle, informované a sebavedomé rozhodovanie, ktoré mu umožňuje zvládnuť akékoľvek neočakávané udalosti.

Prezentácia:

Stavební manažéri musia pravidelne informovať o postupe prác. Preto musíte rozvíjať vhodné prezentačné zručnosti.

Organizačné schopnosti:

Dobrý CM vie, ako organizovať svoje úlohy a usporiadať ich v poradí. Budete tiež potrebovať silný časový manažment a vedieť, ako určiť priority.

Schopnosť vidieť väčší obraz:

Stavebný manažér musí byť schopný myslieť na riešenie konkrétnych problémov a zároveň sledovať širší postup projektu. Ak sa príliš zabávate do detailov, nemusíte si všimnúť, keď väčšie oneskorenia spôsobujú malé sklzy v časovej osi projektu. Opäť tu môže skutočne pomôcť technológia, ktorá pomáha identifikovať problémy a delegovať úlohy.

Radi vám poradíme

Adresa

Myro s.r.o.

Tepličská cesta 1

052 01 Spišská Nová Ves

Kontakt